Тематичний
напрям 2.
Менеджмент. Маркетинг. Логістика
О.В. Чубинець,
студентка гр.МгМТ-14, ДДАЕУ
Науковий керівник:
В. Сиченко, професор, д. н. держ. упр.
ОСОБЛИВОСТІ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ОБСЛУГОВУЮЧИМИ
КООПЕРАТИВАМИ
Невід’ємною складовою ринкової економічної системи і важливою інституцією
демократичного суспільства є сільськогосподарська обслуговуюча кооперація. Це
підтверджено досвідом практично усіх розвинених країн світу. Адже кооперативи в
сільському господарстві – не лише тип підприємства або форма господарювання, це
– ідеологія виживання сільськогосподарського товаровиробника за умов ринкової
економіки.
Теоретичні і науково-методичні проблеми розвитку кооперації в Україні в
період сучасних аграрних перетворень активно досліджуються
економістами-аграрниками, такими як В.Месель-Веселяка, П.Саблука, О.Шпичака,
І.Вініченко, В.Сиченко, Д.Плеханова та ін. На думку цих вчених,
обслуговуюча кооперація для України є специфічною формою організації
сільськогосподарського виробництва.
Тому дослідження системи управління обслуговуючих кооперативів повинні, на
наш погляд, здійснюватися на основі самоврядування, широкої демократії,
гласності, активної участі його членів у вирішенні питань діяльності
кооперативів. Система управління кооперативом визначається в першу чергу
Законом України “Про сільськогосподарську кооперацію” і є юридичною основою, на
яку спирається кооператив у своїй діяльності і управлінні. У Статуті визначено
органи управління та контролю в кооперативі, порядок їх утворення, сферу
компетенції, та процедури прийняття рішень [1].
Слід підкреслити, що для ефективного управління недостатньо одних тільки
організаторських здібностей, але й важливо також володіти підприємницькою
інтуїцією. Стосовно системи управління обслуговуючих кооперативів, то Законом
України « Про кооперацію » встановлена наступна структура органів управління.
Управління здійснюється загальними зборами, радою, і правлінням кооперативу.
Таким чином, визначено три органи управління (збори, рада і правління) і тільки
їх сукупність дозволяє забезпечити демократизацію управління обслуговуючої
кооперації.
Виконавчим органом обслуговуючого кооперативу є правління, яке очолює
голова, повноваження якого визначаються статутом кооперативу. Голова та члени
правління визначаються радою обслуговуючого кооперативу. Правління здійснює
поточну господарську діяльність, за результативність якої несе відповідальність
перед радою та загальними зборами.
Рішення загальних зборів членів кооперативу про прийняття, внесення змін до
статуту, вступ до кооперативного об’єднання або вихід з нього та реорганізацію
або ліквідацію вважається прийнятим,
якщо за нього проголосувало не менше ніж 75% членів кооперативу. З інших
питань рішення приймаються простою більшістю голосів членів кооперативу,
присутніх на його зборах [2].
Важливою особливістю системи управління кооперативом, на нашу думку, є контроль за додержанням статуту, фінансовою
та господарською діяльністю, яку здійснює ревізійна комісія. Ревізійна комісія
є органом внутрішнього контролю обслуговуючого кооперативу. У кооперативі, до
складу якого входить менше ніж 10 членів, функції ревізійної комісії виконує
ревізор. Ревізійна комісія підзвітна загальним зборам членів кооперативу і
обирається загальними зборами з числа членів кооперативу у порядку встановленим
статутом. Членами ревізійної комісії не можуть бути члени правління кооперативу
чи його спостережної ради. Чітка організація контролю на всіх рівнях управляння сприяє підвищенню
ефективності фінансово-господарської діяльності кооперативу.
Таким чином, особливості системи управління сільськогосподарським
обслуговуючим кооперативом з його демократичними засадами створюють сприятливі
умови для розвитку кооперативних відносин. Вищезазначене доводить, що
сільськогосподарська кооперація є однією з ефективних форм економічного
прогресу, яка сприяє об'єднанню коштів і зусиль із зацікавленістю і
відповідальністю у кінцевих результатах.
Список використаної літератури:
1. Закон України «Про кооперацію» [Електронний ресурс]. –
Режим доступу : zakon.rada.gov.ua/go/1087-15
2. Оцінка перспектив розвитку сільськогосподарських
обслуговуючих кооперативів [Текст] / М.Й. Малік, Р.Я. Корінець// Економіка АПК
, 2012 . – №7 . – С.3-8.
Шулла
Роман Степанович,
к.е.н., доцент кафедри
обліку і аудиту Ужгородського національного університету,
Попик
Мар’яна Михайлівна,
аспірант кафедри економіки
підприємства Ужгородського національного університету,
УДК 65.012.2:
338.26
ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ СУЧАСНИХ КОНЦЕПЦІЙ КОНТРОЛІНГУ: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД І
МОЖЛИВІСТЬ ЙОГО АДАПТАЦІЇ У ВІТЧИЗНЯНІЙ НАУЦІ ТА ПРАКТИЦІ
В сучасних умовах господарювання
необхідною є комплексна методологія та інструментарій, які б допомогли модернізувати
організаційну та інформаційну структуру підприємства таким чином, щоб
вирішувались базові проблеми його розвитку. В якості такого інструменту в практиці діяльності
зарубіжних підприємств широко використовується контролінг, інтерес до якого у
вітчизняній науці в останні роки значно зріс, що зумовлює необхідність
подальшого дослідження цього явища.
Ключові слова: контролінг, управління прибутком,
інформаційна система.
В
современных условиях хозяйствования необходима комплексная методология и инструментарий,
которые помогли бы модернизировать организационную и информационную структуру
предприятия таким образом, чтобы решались базовые проблемы его развития. В
качестве такого инструмента в практике деятельности зарубежных предприятий
широко используется контроллинг, интерес к которому в отечественной науке в
последние годы значительно вырос, что вызывает необходимость дальнейшего
исследования этого явления.
Ключевые слова: контроллинг, управление прибылью,
інформационная система.
In the current economic
conditions the complex methodology and tools are required to help to modernize
the organizational structure of the enterprise and information so that the
basic problems of its development are solved. Controlling is widely used as a
tool in the activity of foreign enterprises. Attantion to this topic increased
significantly in domestic science in recent years, what cause necessity of
further investigation of this phenomenon.
Keywords:
controlling, profit management, information system.
ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМИ
В
останні роки у науковій літературі спостерігається значний інтерес до нового
феномену в сфері менеджменту – контролінгу. На сьогоднішній день як у
вітчизняній, так і у зарубіжній фаховій літературі не існує одностайної думки
щодо визначення даного поняття. Це і не дивно, адже контролінг – це породження,
феномен практики бізнесу країн німецькомовного простору, а наукова
дискусія щодо теоретичних засад
контролінгу – це рефлексія, реакція на його широке поширення на підприємствах
ФРН, Австрії та Швейцарії. При цьому теоретичні дослідження проблеми
контролінгу характеризуються використанням, насамперед, індуктивного підходу,
який в свою чергу базується на дескриптивних моделях. Але індуктивний підхід не
є достатнім для формування теоретичних основ окремої науки або наукової
дисципліни: такі елементи теоретичного фундаменту як предмет, функції та метод
можуть бути комплексно сформульовані тільки на основі дедуктивного підходу,
який в свою чергу базується, насамперед, на прескриптивних моделях
(пояснювальних моделях та моделях прийняття рішень). Індуктивний підхід в цьому
випадку виступає інструментом емпіричної верифікації гіпотез та тверджень,
сформульованих в рамках дедуктивного підходу.
АНАЛІЗ
ОСТАННІХ ДОСЛІДЖЕНЬ І ПУБЛІКАЦІЙ
Нажаль,
за останні роки все частіше серед вчених та практиків в галузі економіки та
управління зустрічається, на нашу думку, некоректне трактування терміну
"контролінг". Одні вважають, що контролінг – це внутрішній контроль
[8]. Спеціалісти в галузі автоматизованих систем управління підприємством
(АСУП) вважають, що контролінг – це, практично, те саме, що і АСУП, але тільки
з врахуванням нових умов господарювання [8]. Нерідко контролінг порівнюють з
системою програмно-цільового планування [1]. Але частіше всього контролінг
ототожнюють з управлінським обліком, оскільки останній вважають домінуючим
елементом контролінгу [5, 2].
Слід
зауважити, що ні з одним з вище наведених трактувань контролінгу, на нашу
думку, не можна в повній мірі погодитися. Хоча контролінг охоплює і управлінський
облік, і контроль, і програмно-цільове планування, але цим далеко не
обмежуються всі базові концепції, принципи та методи контролінгу.
Серед
вітчизняних та зарубіжних вчених, які зробили значний внесок у розвиток теорії
та практики контролінгу, можна виділити таких: Сухарева Л.А., Петренко С.Н.,
Головкова Л.С., Кармінський A.M., Фалько С.Г., Носов В.М., Примак А.Г.; Хан Д.,
Фольмут Х.Й., Хорват П., Манн P., Майер Э., Дайле А та ін.
На нашу
думку, низька концептуальна обґрунтованість проблеми контролінгу у вітчизняній
літературі є основною причиною таких значних розбіжностей у тлумаченні сутності
такого феномену економічної науки та практики як контролінг.
Тому основною ціллю роботи є
дослідження і критичний аналіз базових концепцій контролінгу, широко відомих в
зарубіжній економічній теорії, що дало б змогу визначити місце контролінгу в
системі управління підприємством та його основні функції [10, 11, 12]. Дослідження інструментарію контролінгу в даній
статті випущено, оскільки дане питання широко висвітлено у вітчизняній та
зарубіжній науковій літературі [2, 4].
В даній статті були використані в процесі
дослідження, в першу чергу, такі загальнонаукові методи як моделювання,
індукції, дедукції, синтезу а також метод системного аналізу.
1. КОНТРОЛІНГ, ЙОГО СУТЬ,
ПРИЧИНИ ПОЯВИ ТА ВІДМІННОСТІ ВІД СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ВИТРАТАМИ
Необхідність
появи на сучасних підприємствах такого феномену як контролінг можна пояснити
наступними факторами:
- зростання нестабільності
зовнішнього середовища висуває додаткові вимоги до системи управління
підприємством;
- необхідність зміщення
акценту з контролю минулого на аналіз майбутнього;
- необхідність зростання
швидкості реакції на зміни в зовнішньому середовищі та підвищення гнучкості
управління;
- необхідність в
безперервному моніторингу змін, які відбуваються у внутрішньому та зовнішньому
середовищі підприємства;
- ускладнення систем
управління підприємством вимагає механізму координації всередині системи
управління;
- інформаційний бум при
нестачі релевантної інформації вимагає побудови спеціальної системи
інформаційного забезпечення.
Контролінг
може бути визначений як сукупність методів оперативного та стратегічного
управління (методів обліку, планування, аналізу та контролю), об'єднаних на
якісно новому етапі розвитку ринкових відносин в єдину систему, функціонування
якої підпорядковане певній цілі. Але найбільш влучним можна рахувати
визначення Д. Хана: "Контролінг – це автоматизована система управління
управлінням" [10]. Контролінг також називають системою управління прибутком, а в останній
час в літературних джерелах широкого розповсюдження набуло визначення
контролінгу як системи управління витратами [4, 5]. Хоча аналізу співвідношення
виручки та витрат в системі контролінгу приділяється значна увага, таке визначення,
на нашу думку, є цілком хибним, оскільки система управління витратами включає
тільки дві складові: функціональну область господарської діяльності
підприємства і процес управління даною функціональною областю. Основні
відмінності між системою управління витратами та контролінгом наведені в
таблиці 1.
Таблиця 1.
Відмінності системи управління витратами від
контролінгу (авторська розробка)
Характеристика
системи
|
Система
управління витратами
|
Контролінг
|
Ціль
|
Зниження
витрат (собівартості)
|
Підвищення
якості управлінських рішень
|
Виконавці
та ресурси
|
Праця,
матеріали, капітал, енергія, інформація
|
Організаційне, математичне та
інформаційне забезпечення
|
Об'єкти
|
Центри
та носії витрат
|
Система
управління
|
Кількісні
характеристики
|
Значення
економічних показників
|
Значення
критеріїв якості управлінських рішень
|
Фактори,
що контролюються
|
Величина
витрат
|
Ступінь
узгодженості моделей, що забезпечують максимізацію прибутку
|
Також помилковим, на нашу думку, є ототожнювання контролінгу з
управлінським обліком. Контролінг — це організація управління, яка базується на
економічній системі, системі управління та інформаційній системі [10, 11, 12]. При відсутності хоча б
однієї з трьох складових система управління не є контролінгом. Наявність цих
трьох складових підтверджується також історичними етапами розвитку контролінгу,
протягом яких змінювались пріоритети і орієнтації концепції [13, 14,15]:
- система обліку (1930-ті
роки);
- управлінська інформаційна
система (1980-ті роки);
- система управління.
Концепція контролінгу не містить нових знань про економіку підприємства, а
в контролінгу використовується інструментарій, відомий економістам з інших
економічних дисциплін. Тому необхідно говорити про контролінг не як про систему
певних знань, а, скоріш, як про філософію або ідеологію управління
підприємством.
На відміну від менеджменту, як науки про управління, контролінг базується на кількісному аналізі і в більшій мірі орієнтується на систему вартісних показників та планово-контрольних розрахунків. Контролінг є своєрідним механізмом саморегулювання на підприємстві, забезпечуючи зворотний зв'язок в контурі управління (Рис.1) [10, 11].
Рис.1 Алгоритм контролінгу
Контролінг не підміняє управління, а тільки переводить його на якісно
новий рівень – контролінг є інтегруючим та координуючим механізмом в системі
управління підприємством. При цьому мова йде не тільки про інтеграцію фаз прийняття
управлінського рішення, але й про координацію планів різних функціональних
підрозділів (збут, виробництво, постачання і ін.) та проектів.
2.
ДОСВІД НІМЕЧЧИНИУ ЗАСТОСУВАННІ КОНТРОЛШГУ
Із досвіду країн з розвинутою ринковою економікою відомо, що особлива
цінність контролінгу проявляється по мірі зростання та ускладнення
господарських систем, оскільки при цьому виникає проблема неузгодженості різних
функціональних планів. Підтвердженням цього може слугувати дослідження німецьких
науковців, проведене в 2010 році, в якому було проаналізована ситуація з
поширенням служб контролінгу або посад контролерів на німецьких підприємствах
(Табл. 2).
Таблиця
2.
Поширеність контролінгу на підприємствах Німеччини [12]
Кількість працівників на
підприємстві
|
Кількість підприємств всього
|
Кількість підприємств із
службами контролінгу (посадами контролерів)
|
До 199
|
99
|
53 (53,5 %)
|
200-999
|
123
|
95 (77,2 %)
|
1000-9999
|
55
|
47 (85,5 %)
|
10000 і більше
|
23
|
22 (95,7 %)
|
По всіх групах підприємств
|
300
|
217(72,3%)
|
3. КОНЦЕПЦІЇ КОНТРОЛІНГУ
На сьогоднішній день можна
виділити три концепції контролінгу, пов'язані з його функціональним
обгрунтуванням.
Прихильники першої концепції
визначають контролінг як систему управління прибутком ("концепція
орієнтована на прибуток") [5].
Прибуток виступає як основна ціль, загальний імператив при прийнятті рішень на
всіх рівнях управління. В зв'язку із зростанням спеціалізації управлінської
роботи на підприємствах керівники різних рівнів намагаються досягнути
максимальних результатів в своїх структурних підрозділах. Контролінг повинен
забезпечити за допомогою певних інструментів координації максимальний
результат на рівні фірми. Основними завданнями (функціями) контролінгу при
даному підході виступають планування, контроль та інформаційне забезпечення на
основі фінансової інформації. В цьому випадку ми говоримо виключно про
оперативний контролінг, оскільки на стратегічному рівні основним об'єктом
управління виступає не прибуток або інші монетарні (вартісні) цілі, а
"потенціал успіху" –
фактори, що впливатимуть на фінансові результати та фінансовий стан
підприємства в майбутньому.
Головним недоліком даної
концепції можна вважати відсутність окремого кола досліджуваних проблем, що
могло б вирізнити контролінг від інших мікроекономічних дисциплін
(менеджменту, маркетингу, управлінського обліку), для яких управління прибутком
вже давно є основним завданням. В даній концепції можна говорити тільки про
підвищення ефективності управління прибутком на основі більш тіснішої
інтеграції фаз управлінського процесу (планування, контролю та інформаційного
забезпечення).
Більш широку перспективу
відкриває концепція з орієнтацією на інформацію [10, 11]. Вона виходить за рамки першої концепції і охоплює
всю систему цілей підприємства, включаючи не тільки вартісні, але і якісні
показники. У практиці бізнесу досить часто виникає проблема, коли менеджери
отримують значний обсяг інформації при одночасній нестачі, дійсно, важливої та
релевантної інформації. Головна функція контролінгу згідно з даною концепцією
полягає в координації збору та обробки інформації з одного боку та потреби в
інформації з іншого боку. В даному випадку об'єктом дослідження контролінгу є
проблема, яка не є основним предметом досліджень в інших дисциплінах, або
досліджена недостатньо. Контролінг в даній концепції є ядром інформаційної
системи підприємства.
До основних завдань контролінгу
при такому підході належить інформаційне забезпечення планування та контролю.
При цьому в інформаційній системі підприємства питома вага інформації із
зовнішнього середовища постійно зростає: для інформаційного забезпечення
стратегічного планування інформації із внутрішнього середовища (внутрішня інформація придатна, в першу
чергу, тільки для оперативного планування) недостатньо, тому акцент уваги
контролінгу все в більшій мірі зміщується на зовнішнє середовище підприємства.
В цьому аспекті контролінг стає "стратегічним контролінгом".
Схематично інформаційну концепцію контролінгу можна відобразити наступним
чином (Рис. 2):
Рис.2
Інформаційна концепція контролінг (авторська розробка)
Третя концепція контролінгу –
концепція з орієнтацією на координацію, базується на відмінностях між системою
управління (система, що керує) та економічною системою (керована система) [10, 11]. Первинна координація виконання управлінських
рішень є завданням самої системи управління. Вторинна координація всередині
управлінської системи, яка складається з декількох підсистем, відноситься до
контролінгу.
У відповідності до обсягу
координаційних завдань контролінгу дана концепція поділяється на дві групи: з
орієнтацією на планування та контроль і на управлінську систему в цілому [11].
Орієнтована на планування та
контроль концепція контролінгу націлена на координацію планування, контролю
та інформаційного забезпечення, але характеризується більш широким спектром
завдань, ніж інформаційна концепція контролінгу.
З усвідомленням того, що координаційні проблеми
можуть виникнути всередині всіх та між всіма підсистемами управлінської
системи, координаційна функція контролінгу була поширена і на систему
управління в цілому. Координаційна функція охоплює структури всіх
управлінських підсистем, всі процеси узгодження між ними, а також координацію
всередині самих підсистем. Схематично координаційну концепцію контролінгу
можна відобразити наступним чином (Рис. 3).
Рис.3 Концепція контролінгу,
орієнтована на координацію системи управління (авторська розробка)
Координуючи, інтегруючи та
спрямовуючи діяльність всієї системи управління підприємства на досягнення
поставлених цілей, контролінг забезпечує зворотній зв'язок в контурі управління
за рахунок вибору організаційного, математичного та інформаційного забезпечення
і є синтезом планування, обліку, контролю, економічного аналізу.
Для досягнення поставлених
цілей контролінг повинен забезпечити виконання наступних функцій:
-
координація
управлінської діяльності по досягненню цілей підприємства;
-
інформаційна
та консультаційна підтримка прийняття управлінських рішень;
-
створення
та забезпечення функціонування загальної інформаційної системи управління
підприємством;
-
забезпечення
раціональності управлінського процесу.
ВИСНОВКИ
На сьогоднішній день не існує
однозначного визначення поняття "контролінг", але, практично ніхто не заперечує, що це нова концепція управління,
викликана практикою сучасного менеджменту.
Поняття контролінгу ще не
стало звичним для практики українського бізнесу. В наукових колах цим терміном
оперують з початку 90-их років, але тільки в останні 10 років з'явились
серйозні дослідження на цю тему. Цей факт пов'язаний з тим, що концепція
контролінгу поки що не відноситься до таких базових систем управління
підприємством в ринкових умовах як, наприклад, менеджмент, маркетинг, фінанси,
управлінський облік, яким в перші роки реформ була приділена основна увага.
Контролінг – це управлінська
концепція, яка охоплює всі сфери діяльності підприємства: фінанси та облік,
менеджмент та маркетинг, інтегруючи та координуючи діяльність різних служб для
досягнення оперативних та стратегічних цілей. При цьому мова йде вже не стільки
про ринкову спрямованість системи управління (як в маркетингу), скільки про її
здатність забезпечити виконання поставлених завдань в умовах високої динаміки
змін зовнішнього та внутрішнього середовища підприємства.
Слово контролінг походить з
англійської мови (to control) і означає – контролювати,
управляти, регулювати. Але за іронією долі в англомовних джерелах термін
контролінг практично не використовується: в Великобританії та США частіше
використовують термін "управлінський облік" (managerial accounting
або management accounting). На відміну від американської літератури в німецькій
економічній науці терміном "контролінг" було позначено новий феномен
в економіці підприємства. Бухгалтерія на німецьких підприємствах чітко
поділяється на фінансову та виробничу. Основне завдання виробничого обліку
полягає в накопиченні інформації про витрати та доходи підприємства для цілей управління підприємством. А під контролінгом
розуміється в цьому випадку інтегрована система планування, контролю та
інформаційного забезпечення, де виробничий (внутрішньогосподарський) облік
виконує інформаційну функцію. Тому на більшості німецьких підприємств для
контролерів характерним є виконання функцій планування, контролю та інформаційного
забезпечення.
Необхідно також зазначити, що
в останній час у ФРН лунає багато критики на адресу контролінгу. Так, професор
Г. Ріхтер (H. Richter) вважає недоцільним розмежовувати поняття
(управлінського) обліку та конролінгу. Контролінг він пропонує реінтегрувати в
облікову систему підприємства [14]. Також і професор Б. Вайсенбергер (B.
Weißenberger) вважає виникнення контролінгу наслідком стагнаційних процесів у
сфері управлінського обліку (нім. Kostenrechnung, entscheidungsorientiertes
Rechnungswesen) німецькомовних країн наприкінці 70-х та початку 80-х років 20
ст [15].
Аналізуючи наведені в даній
статті три концепції контролінгу можна зробити висновок, що метою подальшого
дослідження є ґрунтовне дослідження насамперед координаційної концепції
контролінгу, перш за все дослідження своєрідних, характерних для контролінгу
проблеми координації в системі управління. Це дасть можливість в перспективі
сформувати теоретичний фундамент і ввести контролінг до складу базових
підсистем управління підприємством в ринкових умовах на рівні з менеджментом,
маркетингом, фінансами, обліком та іншими функціями управління. В свою чергу
формування теоретичного фундаменту створить передумови для розробки ефективного
інструментарію контролінгу, який би дозволив підвищити ефективність системи
управління на вітчизняних підприємствах.
ПЕРЕЛ1К ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
1.
Ананькина Е.А., Данилочкин
С.В., Данилочкина Н.Г. Контроллинг / Под ред. Н.Г. Данилочкиной – М:
Аудит, ЮНИТИ, 1998. – 279 с.
2.
Дайле А. Практика
контроллинга: Пер. с нем. / Под ред. и предисл. М.Л. Лукашевича, E.H.
Тихоненковой. – М.: Финансы и статистика, 2003. – 336
с.
3.
Карминский A.M., Оленев Н.И.,
Примак А.Г., Фалько С.Г. Методологические и практические основы построения
контроллинга в организациях. – 2-е изд. – М.:
Финансы и статистика, 2002. – 256 с.
4.
Майер Э. Контроллинг как
система мышления и управления: Пер. с нем. / Под ред. С.А. Николаевой. – М.:
Финансы и статистика, 1993. – 76 с.
5.
Манн Р., Майер Э. Контроллинг
для начинающих: Пер. с нем. – М.: Финансы и статистика,
1992. – 208 с.
6.
Петренко С.Н. Контроллинг /
Учебное пособие - К.: Ника-Центр, Эльга, 2003. –
328с.
7.
Сухарева Л.А., Петренко СН.
Контроллинг – основа управления бизнесом. - К.: Ника-Центр, Эльга,
2002. – 208 с.
8.
Фалько С.Г., Носов В.М.
Контроллинг на предприятии – М.: Об-во «Знание» России,
1995. – 80 с.
9.
Фольмут Х.Й. Инструменты
контроллинга от А до Я: Пер. с нем. / Под ред. и предисл. М.Л. Лукашевича,
E.H. Тихоненковой. – М.: Финансы и статистика,
2003. – 228 с.
10.
Хан Д. Планирование и
контроль: концепция контроллинга/ Пер. с нем. – М.:
Финансы и статистика, 1997. – 800 с.
11.
Horvath
Р. Controlling. – München: Vahlen, 2010. –
850 S.
15. www.controllermagazin.de
Немає коментарів:
Дописати коментар